Rofo 2001; 173(10): 883-887
DOI: 10.1055/s-2001-17585
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© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Magnetic resonance imaging of the lung with a volumetric interpolated 3D-Gradient echo sequence

Magnetresonanztomographie der Lunge mit einer volumeninterpolierten 3D-GradientenechosequenzJ. Biederer1 , J. Graessner2 , M. Heller1
  • 1Klinik für Diagnostische Radiologie, Universitätsklinikum Kiel
  • 2Siemens Aktiengesellschaft, Hamburg
Further Information

Publication History

Publication Date:
04 October 2001 (online)

Summary.

Objective: To evaluate the feasibility of a magnetic resonance imaging protocol for the lung using a volumetric interpolated 3D-gradient echo sequence (3D-GRE). Subjects and Methods: A T1-weighted 3D-GRE sequence was used for volumetric interpolated breath-hold examinations (“VIBE”) of the lung in twelve healthy volunteers (TR/TE 4.5/1.9 ms, flip-angle 12°, matrix 502 × 512 [interpolated]). Three coronal 80 mm slabs (16 partitions, 2.5 mm slices) were added to 3D data sets for multi-planar reformations. No contrast material was applied. Artifacts and resolution of vessel and airway structures in each lung segment were evaluated by two observers (12 volunteers, 228 lung segments). Results: The protocol provided excellent images of vascular and tracheo-bronchial structures with very moderate pulsation artifacts. 224/228 lung segments were imaged with “good” (146/228) or “sufficient” quality (78/228). Segmental and sub-segmental vessels (5th order) were identified due to bright flow signal without administration of contrast material. Walls of segmental bronchi (3rd order) were delineated in all parts of the lung. Conclusions: The high spatial resolution, the excellent visualization of lung anatomy, the low rate of artifacts without respiratory triggering and the short acquisition times are clear advantages of the 3D-GRE (VIBE) sequence compared to existing 2D-GRE strategies for MRI of the lung.

Magnetresonanztomographie der Lunge mit einer volumeninterpolierten 3D-Gradientenechosequenz.

Ziel: Bewertung eines MRT-Sequenzprotokolls zur nativen Untersuchung der Lunge mit einer volumeninterpolierten 3D-Gradientenechosequenz (3D-GRE). Methoden: 12 gesunde Probanden wurden mit einer T1-gewichteten 3D-Gradientenechosequenz (TR/TE 4,5/1,9 ms, Flip-Winkel 12°, Matrix 502 × 512 [interpoliert]) in Atemanhaltetechnik ohne Kontrastmittel untersucht (volumetric interpolated breath-hold examination = “VIBE”). Je drei koronare Schichtblöcke von 80 mm Dicke (16 Partitionen, 2,5 mm Schichtdicke) wurden zu dreidimensionalen Datensätzen der gesamten Lunge addiert. Detailauflösung und Artefakte wurden semiquantitativ von 2 Untersuchern im Konsens bewertet (12 Probanden, 228 Lungensegmente). Ergebnisse: Das Untersuchungsprotokoll ergibt eine hervorragende Darstellung der Lungengefäße und des Bronchialsystems. Bildartefakte durch Pulsation sind gering: 224/228 Lungensegmente wurden in guter oder unwesentlich beeinträchtigter Bildqualität erfasst (146/228 gut; 78/228 unw. beeintr.). Helles Flusssignal kennzeichnet segmentale und subsegmentale Gefäße 5. Ordnung auch ohne Kontrastmittelgabe. Wände von Segmentbronchien (3. Ordnung) werden in allen Lungenabschnitten dargestellt. Schlussfolgerungen: Hohe Detailauflösung mit hervorragender Darstellung der Lungenstruktur und geringen Artefakten auch unter Verzicht auf eine kardiale Triggerung bei kurzen Akquisitionszeiten kennzeichnen deutliche Vorteile volumeninterpolierter 3D-GRE (VIBE)-Sequenzen gegenüber der üblichen 2D-GRE Technik.

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Dr. med. Jürgen Biederer

Klinik für Diagnostische Radiologie
Universitätsklinikum Kiel

Arnold-Heller-Straße 9

24105 Kiel 1

Phone: 0431-597-3153

Fax: 0431-597-3151

Email: juergen.biederer@rad.uni-kiel.de

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