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Computed Tomogram prior to Prostatectomy Advantage in Defining Planning Target Volumes for Postoperative Adjuvant Radiotherapy in Patients with Stage C Prostate Cancer?

Advantage in Defining Planning Target Volumes for Postoperative Adjuvant Radiotherapy in Patients with Stage C Prostate Cancer?

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Purpose:

To evaluate the influence of a preoperative computed tomogram (CT) on delineation of the planning target volume (PTV) for adjuvant radiation therapy of pT3 pNO prostate cancer.

Patients and Methods: PTVs of ten patients who had an additional preoperative CT examination were contoured by three independent radiation oncologists. PTV included the former prostatic bed and seminal vesicles with a safety margin. First PTVs were drawn without knowledge of the preoperative CTs and in a second attempt, this procedure was repeated with these CTs available for visual comparison. Changes in PTV dimensions for every patient were analyzed.

Results: In 93% of all PTVs there was a decision to increase the PTV after viewing the preoperative CT images. Mean PTV length increased from 7.3 to 8.4 cm and PTV volumes expanded 26% from 244 to 308 cm3. These differences were statistically significant for all three participating radiation oncologists.

Conclusion: Planning target volume definition probably is a critical factor in adjuvant radiation therapy after radical prostatectomy. As there is a considerable incertaincy in PTV definition a preoperative CT is helpful and therefore may have beneficial influence on results.

Hintergrund:

Es ist bisher nicht sicher, wie das PTV bei einer postoperativen Bestrahlung nach radikaler Prostatektomie bei pT3 pNO-Prostatakarzinomen definiert werden soll. Ziel der Untersuchung war es herauszufinden, ob ein präoperativ angefertigtes CT die Wahl des PTV beeinflusst.

Patienten und Methoden: Bei zehn Patienten, von denen ein präoperatives CT zur Verfügung stand, wurde von drei unterschiedlichen erfahrenen Radioonkologen unabhängig voneinander das PTV konturiert. Das PTV sollte die Prostata- und Samenblasenregion und einen Sicherheitssaum enthalten. Die PTVs wurden für jeden Patienten zweimal konturiert: zunächst ohne die präoperative CT-Untersuchung zu kennen, dann später ein weiteres Mal in Kenntnis der präoperativen Bilder. Die Änderungen der PTV-Dimensionen wurden untersucht.

Ergebnisse: 93% aller PTVs wurden in Kenntnis der präoperativen Bilder größer gewählt. Die mittlere PTV-Länge wuchs von 7,3 auf 8,4 cm, das durchschnittliche PTV-Volumen wuchs um 26% von 244 auf 308 cm3. Diese Unterschiede waren für alle teilnehmenden Radioonkologen signifikant.

Schlussfolgerung: Die PTV-Definition ist bei der postoperativen adjuvanten Bestrahlung nach radikaler Prostatektomie ein entscheidender Punkt. Da es erhebliche Unsicherheiten bei der PTV-Festlegung gibt, kann ein präoperatives CT hilfreich sein und hat möglicherweise einen positiven Einfluss auf das Behandlungsergebnis.

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Received: June 13, 2001; accepted: November 13, 2001

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Höcht, S., Wiegel, T., Bottke, D. et al. Computed Tomogram prior to Prostatectomy Advantage in Defining Planning Target Volumes for Postoperative Adjuvant Radiotherapy in Patients with Stage C Prostate Cancer?. Strahlenther Onkol 178, 134–138 (2002). https://doi.org/10.1007/s00066-002-0896-9

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00066-002-0896-9

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